https://followamuse.nl Familiegeschiedenis-app - Kunst op je bord

Familiegeschiedenis-app

Te gek om met de Familiegeschiedenis app te werken in de reeks lessen bij het boek Brief voor de Koning

Juf Liesbeth

Info

Deze digibord-app heeft alles om op een speelse en laagdrempelige manier met leerlingen in gesprek te gaan over identiteit en afkomst. Inclusiviteit is het uitgangspunt voor de inhoud en het bijbehorende lesmateriaal. De app is afgestemd op de groepen 7 en 8. De lesbrieven en werkbladen zijn goed voor een project van twee tot drie weken.

Wie ben ik?

Wat is identiteit? Wat heeft je familie daarmee te maken? Dit zijn enkele vragen die je met behulp van deze digibord-app kunt bespreken in de klas. Kinderen duiken in hun eigen geschiedenis en onderzoeken onder meer met de unieke, eigentijds vormgegeven wapenschildgenerator, wat kleuren en symbolen kunnen zeggen over hun eigen identiteit. Dit interactieve onderdeel, in combinatie met al het andere lesmateriaal, maakt van deze digibord-app een bijzondere combinatie van cultuur- en identiteitslessen.

Ik, mijn familie en mijn netwerk

Maak gebruik van de vijf inspirerende lesbrieven en werkbladen. Met de werkbladen help je de kinderen op weg. Ze gaan als detectives hun familiegeschiedenis onderzoeken en schrijven hierover een persoonlijke brief. Samen leren ze hun stamboom en relatienetwerk te tekenen. De kinderen leren speciale vouwmethoden en gebruiken een eigen lakzegel om hun brief te verzegelen. In de klas komen alle verhalen op een speelse manier aan bod. En zo ontdekken de kinderen dat niet alle families hetzelfde zijn. Reflecteer samen op wat ze verbindt en wat ze bijzonder maakt.

Blazoen

Uit de waanzinnig leuke blazoengenerator komt voor elk kind een individueel wapenschild. Neem er de tijd voor, want er is veel te ontdekken! Niet één wapenschild zal hetzelfde zijn. De kleuren en symbolen zijn gevarieerd, komen in diverse culturen voor, zijn eigentijds of heel oud en afkomstig uit uit het archief van CBG | Centrum voor familiegeschiedenis. De individuele blazoenen bieden een mooie aanleiding om in de klas een gesprek over identiteit en familiegeschiedenis te voeren.

Presentatie

In het lesmateriaal wordt naar een eindpresentatie toegewerkt, waarbij ruimte is voor het geven en ontvangen van feedback. De didactische werkvorm van de familiegeschiedenis-app omvat activiteiten die zowel klassikaal als individueel worden uitgevoerd.