https://followamuse.nl Peter en de wolf - Kunst op je bord

Peter en de wolf

Het is net of het orkest in de klas zit

Leerling groep 4

Info

Peter en de wolf is een van de allerleukste en spannendste kinderconcerten ooit geschreven. Alle personages in het verhaal worden door muziekinstrumenten vertolkt. De inhoud van deze digibord-app, inclusief de bijbehorende lesbrieven, is afgestemd op kinderen in groep 3 en 4. Het muziekverhaal is in 1936 gecomponeerd door Sergei Prokofjev met als doel kinderen iets over klassieke muziek bij te brengen.

Peter en de Wolf

Peter woont met zijn opa aan de rand van een bos. Van zijn opa mag Peter niet buiten het hek spelen, omdat er gevaarlijke dieren in het bos zijn. Peter is helemaal niet bang en op een mooie dag speelt hij, ondanks opa’s waarschuwingen, met zijn dierenvriendjes buiten het tuinhek. Dan verschijnt een grote, hongerige wolf die achter ze aankomt. Slimme Peter vangt de wolf en zorgt ervoor dat hij niet wordt doodgeschoten door de jagers, maar naar de dierentuin gaat.

Lesbrieven

De digibord-app bevat zes kant-en-klare lesbrieven, waarmee docenten gedurende drie tot vier weken met de app aan de slag kunnen. De app gaat uit van een brede context en geeft aanleiding voor lessen over muziek en het symfonieorkest, maar er komen ook aspecten van wereldoriëntatie, drama en beeldende vorming aan de orde. De lesbrieven zijn tot stand gekomen in samenwerking met Meesters in Muziek, bekend van de methode Moet je doen – muziek.

Extra informatie en weetjes

In de digibord-app is extra achtergrondinformatie opgenomen over Prokofjevs Peter en de wolf, symfonieorkesten, muziekinstrumenten en daarnaast zijn er leuke liedjes in de app opgenomen die thuis of in de klas gezongen kunnen worden.

Kijk en luister naar het Koninklijk Concertgebouworkest

De video-opname van Peter en de wolf vormt het uitgangspunt voor de digibord-app. Via de button Bekijk het concert kan de opname integraal bekeken worden.

Geïnteresseerd? Dan kun je direct aan de slag met Peter en de wolf!

Onze digitale leermiddelen zijn gratis voor scholen, maak een account en log in!