Godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs
praktijk
po

Godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs

Op elke openbare basisschool kunnen ouders kiezen voor verschillende vormen van vormingsonderwijs. Denk aan om christelijk, islamitisch of humanistisch vormingsonderwijs. De lessen worden meestal verzorgd door vakleerkrachten die er een speciale opleiding voor hebben gevolgd. Neem een kijkje in de les bij de twee leraren die vormingsonderwijs geven.

• Deze video kan worden embed

Liesbeth Winters, leraar godsdienstige vorming (gvo) houdt in haar lessen rekening met de verschillende interesses en achtergrond van leerlingen, zo vertelt zij in de video. Er komen levensvragen aan de orde maar net zo belangrijk is dat leerlingen elkaar en elkaars opvattingen leren respecteren. De lessen zijn niet verplicht; leerlingen kunnen zich er voor opgeven. Meestal gaat het om een uur per week.

Humanistisch vormingsonderwijs

Ongeveer een derde van de openbare en algemeen bijzondere scholen bieden leerlingen  humanistisch vormingsonderwijs (hvo) aan. Humanisme is het vertrekpunt waarbij vrijheid, verdraagzaamheid en tolerantie belangrijke thema’s zijn. Louise Langelaan is verbonden aan HVO Primair en geeft hvo op verschillende scholen. Belangrijk is dat leerlingen een eigen waardebesef en een levensbeschouwelijk kompas ontwikkelen, legt zij uit in de video.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.