Wil je graag het spel ontvangen? Stuur me even een mailtje op margit @ beteronleden.nl. Dan stuur ik het je zo snel mogelijk toe.

Jij bent een leerkracht groep 7/8 en super gedreven om je leerlingen een goede basis te geven voor een soepele schoolloopbaan. Een kind naar het VO laten gaan op een te laag niveau is voor jou geen optie. Toch zie je dat veel leerlingen onder hun niveau scoren op het gebied van (werkwoord)spelling en ontleden. Hoeveel jullie ook oefenen, het beklijft niet en er worden veel te veel fouten gemaakt.

Kinderen vinden het saai, en je voelt de frustratie zowel bij hen als bij jezelf.

Herken jij dit?

• Je bent net begonnen met een les werkwoordspelling. Vorige les heb je de persoonsvorm besproken, dus je wilt nu verdergaan met de stam+t regel.  Je vraagt even ter controle of de leerlingen in de zin “Hij loopt op straat” de persoonsvorm aan kunnen wijzen. Er gaan een paar vingers omhoog, maar de rest van de klas kijkt je glazig aan …. Een van hen wijst aarzelend naar “Hij”. Er is niets blijven hangen van je uitleg.
  • Iedere leerling zegt “SAAAAAI” als je zegt dat je vandaag grammatica met ze gaat doen. Waar is het goed voor? Tja…. Goede vraag
  • Je ziet spelfouten als ‘mooien’, ‘bome’, ‘hij loopt rondt’, ‘hij gooidt een bal’. Je pakt nog maar weer het schema van de methode erbij, maar ja, dat kennen kinderen al wel. Waarom gaat het dan toch steeds fout?
  • Jij bent heel goed in het verzinnen van leuke werkvormen bij saaie onderwerpen, maar voor ontleden schiet je echt niets te binnen…
  • In de lessen ontleden volg je de methode, want in je opleiding heb je maar weinig lessen gehad. Eigenlijk vind je dat het niet kan, dat je zo weinig weet van ontleden. Maar ja, als je gaat googelen krijg je steeds weer dezelfde stappen te lezen waarvan je al hebt gemerkt dat je leerlingen er niet verder mee komen.

En wat nu?

Hoe lang wil je nog met het gevoel rondlopen dat je op dit vlak tekortschiet? Dat jij (en je leerlingen) steeds gefrustreerder raken omdat je leerlingen maar steeds fouten blijven maken in hun (werkwoord)spelling en hun gevoel “de taal houdt me voor de gek” steeds groter wordt. Dat je door die frustratie de lol in het lesgeven verliest.

Zie jij dat graag anders? En wat ga je doen om dit voor elkaar te krijgen? Nog een keertje googelen, of ben je toe aan een andere kijk op het aanpakken van deze problemen?

Ik ga je helpen om jouw leerlingen grip te laten krijgen op onze taal en ze ook met de grammatica met plezier en blijvend vooruit te helpen. Zodat de onmisbare basis voor de (werkwoord)spelling staat als een huis.

Meer resultaat met ontleden en werkwoordspelling

Lees: Waarom moet ik ontleden oefenen?

Lees: Wat is een werkwoord?

Of Registreer je direct en probeer het uit.