Mahlers Digitale Klaslokaal

Speciaal voor basisscholen ontwikkelde 123ZING in opdracht van Het Concertgebouw het digitale lespakket ‘Mahlers Digitale Klaslokaal’. Met de gratis lessen voor groep 1-8 ga je 7 weken lang aan de slag met de muziek en het leven van Mahler. Het lespakket bestaat uit videolessen, liedjes, opdrachten en componeeroefeningen.

Gratis Mahler-lespakket voor groep 1 -8

Maak kennis met 123ZING met Mahlers Digitale Klaslokaal. Het lespakket bestaat uit 4 blokken van 7 weken met videolessen, liedjes en opdrachten. De digibordlessen zijn voorzien van compacte lesinformatie voor leerkrachten en gratis toegankelijk voor alle Nederlandse basisscholen. Benieuwd naar meer lessen en liedjes van 123ZING? Probeer de methode 2 maanden gratis met een proefabonnement.

Groep 1-2
Geluiden in de natuur
Gustav Mahler liet zich graag inspireren door geluiden uit de natuur. In dit lesblok gaan we het bos in: Leerlingen leren over natuurgeluiden en hoog en laag, én maken zelf muziek.
Groep 3-4
Muziek in de stad
Er zit muziek in alle geluiden om je heen! Ook Mahler werkte veel met omgevingsgeluid. Leerlingen leren over melodieën, geluiden om hen heen, én maken zelf muziek.
Groep 5-6
Maak kennis met Gustav Mahler
Mahler was een groot componist en dirigent. In dit lesblok leren de leerlingen over het leven van Mahler. Ze maken muziek met natuurgeluiden en leren over emoties in muziek met mineur.
Groep 7-8
Het leven van Gustav Mahler
De leerlingen maken kennis met Mahler en zijn leven, van kind tot volwassene. Ze leren dirigeren en maken een eigentijdse versie van Mahlers muziek met behulp van rap, bodypercussie en eigen tekst.

Wie was Gustav Mahler?

Gustav Mahler (1860-1911) was een Oostenrijkse componist en dirigent. Hij was een van de belangrijkste dirigenten van zijn tijd. Mahler lied zich inspireren door omgevingsgeluiden en verwerkte emoties in zijn muziek.

Mahler Festival

Mahlers Digitale Klaslokaal is ontwikkeld in het kader van het Mahler Festival 2020. In 2025 organiseert Het Concertgebouw opnieuw een Mahler Festival – een eerbetoon aan Gustav Mahler. Het lespakket Mahlers Digitale Klaslokaal kan ook daarbij goed worden ingezet.

Aan Mahlers Digitale Klaslokaal werkten mee:

Jeugdorkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel, blazerstrio DiviDivi3, Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet, Bram Faber, ​Jeroen Schipper, Kiki Luitwieler, André Accord, Rudebeats, Leonard Evers, Milène van der Smissen, Roy Korpel, Ivo Kouwenhoven, Cassandra Willemse, Thijs van Gurp, Eveline Sand, Sebastian van Zuijlen en Loes de Vos.

Alle lessen en liedjes van en voor ‘Mahlers Digitale Klaslokaal’ zijn ontwikkeld en geproduceerd door 123ZING in opdracht van Het Concertgebouw Amsterdam.